Cambridge University čelí obvineniam z podpory čínskej cenzúry

Najstaršie vydavateľstvo na svete, Cambridge University Press (ďalej už len CUP), bolo obvinené z podpory komunistickej strany v snahe o ´očitesnie´ čínskej histórie po tom, ako sa dohodlo na odstránení stovky politicky citlivých článkov z ich čínskej webovej stránky.

„Vydavateľ v piatok potvrdil, že splnil čínsku požiadavku zablokovať viac ako 300 článkov z vedeckého časopisu China Quarterly, ktorý je dôležitým zdrojom informácii pre oblasť Čínskych štúdii,“ uvádza denník The Guardian.

Zoznam zablokovaných článkov publikovaných CUP poukazuje na fakt, že cenzúra sa sústreďuje predovšetkým na témy, ktoré čínska vláda považuje za tabu, vrátane masakru na námestí Tian anmen z roku 1989, katastrofickej Kultúrnej revolúcie Mao Zedonga, boja Hongkongu za demokraciu, či etnické napätie v Xinjiangu a Tibete.

Zahŕňajú aj články niektorých špičkových čínskych špecialistov vrátane Andrewa Nathana z Columbijskej univerzity, Davida Shambaugha z Univerzity Georgea Washingtona, a vedcov z Harvardskej univerzity Rodericka MacFarquhara a Ezry Vogelovej.

Cenzúra uvalená Čínou na najstaršie vydavateľstvo na svete, je pomerne autoritatívnym zvratom v súčastnej vláde Xi Jinpinga, a vyvovala v akademickom prostredí radu diskusií o obmedzovaní akademickej slobody vyjadrovania, či podpory čínskeho režimu, pričom mnohí akademici prístup CUP označili za úbohý.

Zdroj: The Guardian

Autor: Ivona Harčarová

Související články

Napsat komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *