Čirok, málo známá plodina nabývající na významu

Čirok je tradiční plodina dálného východu, a přestože se jí nedostává takové mediální pozornosti, jako jiným zemědělským produktům jedná se o pátou nejvýznamnější obilovinu světa. V posledních letech však její popularita dále roste především díky své ekonomické nenáročnosti a vysoké vydatnosti. Hospodářsky nejvýznamnější jsou varianty čiroku dvoubarevného, které se využívají hlavně pro výrobu čirokového sirupu podobnému melase a pícnin či siláží pro chovná zvířata. Na čínském trhu se navíc tradičně využívá pro výrobu tradičního čínského alkoholického nápoje baijiu ( 白酒).

cirok_dvoubarevny_sorghum_bicolorMíra poptávky Číny po čiroku, jakožto levnější náhražce kukuřice, se předpokládá v souladu s trendem posledních let, kdy zájem velkolepě rostl. Toto je dobrá zpráva především pro Spojené státy, které jsou jeho největším světovým producentem a exportérem, a pro které se Čína v této oblasti stala hlavním partnerem. Není tomu však dlouho, co si v Číně vystačili k uspokojení domácí poptávky se svými vlastními zdroji. Zlomovým okamžikem byl rok 2013, kdy byl v Číně zakázán druh geneticky modifikované kukuřice MR162 a čirok, jakožto její levnější náhražka, začal nabývat na významu. Pro porovnání, Ministerstvo zemědělství USA odhaduje letošní náklady na jeden hektar čiroku asi 7 000 Korun, tedy o více jak polovinu menší než náklady na kukuřici (18 000 Kč). Spojené státy v příštích deseti letech očekávají trvalý význam Číny coby odběratele většiny své čirokové produkce. Tomuto trendu odpovídají i statistiky agentury Bloomberg, které předpokládají letošní růst výsadby čiroku v USA o 14 procent.

Přestože od podzimu 2013 zájem Číny o zahraniční čirok trvale stoupá, nemusí se jednat o jistý budoucí trend. Jedním z faktorů je uvolnění zákazu kukuřice MR162 čínskou vládou v prosinci loňského roku, což může způsobit návrat k používání krmné kukuřice. Tuto možnost podporuje i to, že před rokem 2013 nebyla Čína nijak významným kupcem čiroku například z USA a vystačila si s domácí produkcí.

cirok_zrnoV současnosti je čirok používán především jako hlavní přísada krmných směsí pro hospodářská zvířata. Největší odbytiště jsou potom velkochovy prasat, kde se Číňanům užití čiroku místo kukuřice velmi osvědčilo, jak tvrdí jeho američtí producenti: „Píce z čiroku produkují v čínském kontextu lepší vepřové. Maso prasat krmených čirokem je totiž tučnější a pevnější, což odpovídá požadavkům Číňanů na kvalitní vepřové. (…) Když v chovných stanicích začali používat krmné směsi z čiroku, zvýšili se jim i tržby.“

Kromě krmných směsí se však čirok v Číně používá také jako hlavní přísada při výrobě národní pálenky baijiu. Baijiu je čirý čtyřiceti až šedesáti procentní alkoholický nápoj získávaný destilací čiroku, může být použito i jiného druhu obilí, tradičně se však používá právě čirok. V posledních letech si baijiu prošlo fázemi rozkvětu, náhlého úpadku a nakonec se mu, zdá se, daří adaptovat na nově vzniklé podmínky. Můžeme si to ukázat na příkladu jedné z nejznámějších čínských značek baijiu Maotai (茅台, někdy též Moutai). Do roku 2013 společnost zažívala zářné období, kdy se z pálenky stal symbol ekonomického boomu, elitních banketů a úplatků pro státní hodnostáře. Cena za jednu láhev se šplhala až k osmi tisícům Korun a největší odbytiště byly právě vyšší kruhy čínské společnosti. Po zvolení Xi Jinpinga do prezidentského křesla na podzim roku 2012, však přišel na řadu i boj proti korupci a nadchází rapidní pokles poptávky po pálence Maotai. Firma si uvědomila nutnost změny svého cílového zákazníka a snížila tak cenu svých produktů o víc jak polovinu, čímž výrobky zpřístupnila střední společenské vrstvě. Baijiu tak nemá být chápáno jako luxusní zboží, ale má najít místo u lidí, kteří hledají nové kulturní zážitky. Statistiky mluví samy za sebe, protože oproti době před rokem 2013, kdy se odbyt pálenky Maotai armádou a státní správou pohyboval okolo 30 procent, se dnes jedná o pouhých 10 procent z celkového prodeje. Pro společnost Maotai byla tak tato politika úspěšná a od letošního roku zažívá opět růst. Zatímco roku 2014 Maotai_palenka_baijiuse ceny Maotai navýšily pouze o 1 procento, v letošním roce se předpokládá až 11 procentní nárůst (Goldman Sachs), přičemž nejvýznamnějším artiklem je právě zboží střední cenové třídy. Trh s baijiu je tak znovu významným odbytištěm čiroku, a že se jeho význam bude ještě zvětšovat, naznačují i celosvětově otevírané podniky specializující se právě na tento typ alkoholu.

Zdroje:
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11428953
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-03-30/baijiu-hogs-and-drought-fuel-a-sorghum-boom-across-u-s-plains
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-04-09/china-s-luxury-liquor-wants-to-go-mass-market
http://lubbockonline.com/local-news/2015-04-09/cotton-trouble-chinese-demand-could-mean-more-sorghum#.VSrg1pO_Rdw

O autorovi

Barbora Cabáková

Přispěvatelka přeszeď.cz a studentka Kulturních studií Číny Masarykovy Univerzity. Zajímá se o soudobou Čínu, umění a ekologii. Mimoto se ráda kouká na pěkné lustry a tak si jich vytvořila plnou stránku: http://barbierissiminylustry.tumblr.com

Související články

Napsat komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *