Na okrajích středu: brněnský cyklus Kino Asia se mění ve filmový festival

V Brně se právě rodí nový filmový festival. Jmenuje se Kino Asia, a jak název napovídá, bude mapovat kinematografii dynamicky se rozvíjejícího regionu daleko na východě, letos konkrétně kinematografii čínskou.

Čína je jen jedna, tvrdí často soudruzi z ČLR a podobně to vypadá i při letmém pohledu na její současnou filmovou produkci: nákladné koprodukce s Hollywoodem, historické spektákly, srdcervoucí romance, vlastenectví, slzy, digitální efekty. Festival Kino Asia ale umožní svým návštěvníkům nahlédnout „za okraje středu“. Představí originální filmy nejen z Říše středu, ale také z Taiwanu, z Hongkongu, z Tibetu, či od Číňanů z Barmy. Přinese svědectví o životě na okraji čínské společnosti, příběhy etnických menšin bez domova, dělníků skládajících ze zoufalství poezii, vrahů a sebevrahů bez příčiny, horníků v ilegálních dolech, deštníkových revolucionářů, osob posedlých zlými duchy nebo starostů velkoměst na periferii, snících svůj sen o pupku světa.

Od 22. do 26. září se můžete těšit na asijskou filmovou žeň v Kinu Art (v Destillery) a v Kulturním prostoru Praha a k tomu každý den i na lahůdky jiné pouliční kuchyně asijského regionu.

Více na kinoasia.cz.

 

Kaili Blues 路边野餐

Čína 2015, 113 min. Barevný. Drama.
RÉŽIE A SCÉNÁŘ: Gan Bi.

Seznamte se s lékařem a básníkem Chen Shengem, jenž sdílí kliniku se svou starší kolegyní. Jednoho dne se rozhodne kolegyni pomoci najít jejího starého přítele, o kterém se jí v poslední době zdává. Čas a prostor v Kaili Blues nefungují tak, jak jsme zvyklí. 360° panoramata a 41 minutový sledovací záběr vytváří komplexní svět, ve kterém splývají časové osy a osudy lidí.

Free and Easy 轻松+愉快

Hong Kong, 2017. 97 min. Barevný. Komedie.
REŽIE: Jun Geng.

Podomní prodejce mýdel. Muž toužící nalézt svou pohřešovanou matku. Mnich sbírající peníze pro výstavbu nového chrámu. Tyto a další postavy vytváří mozaiku vzájemných střetů, ve které nikdo není takový, jaký se na první pohled může zdát. Absurdní příběh plný suchého humoru zobrazuje životy obyvatel fiktivního vyprázdněného města na čínském severovýchodě. Ačkoliv jde o fikci a nadsázku, film odkazuje na reálné základy života v současné postindustriální čínské realitě zažívané “na okrajích středu”.

What’s in the Darkness 黑处有什么

Čína, 2016. 100 min. Barevný. Thriller.
REŽIE A SCÉNÁŘ: Wang Yichun.

Ve městě v provicii Hebei dojde k vraždám, znásilnění a zmrzačení několika dívek. Jedním z policistů nasazených na případ je Qu Zhicheng, otec mladé Jing. Jing je naivní, stydlivé děvče v pubertě, které si začíná uvědomovat své tělo a svou sexualitu. Kriminální linka tvoří pozadí pro portrét dospívající a zmatené Jing, která zápasí se svou pubertou. Debut režisérky Wang Yichun reflektuje její vlastní vzpomínky na dospívání v severočínské provincii na počátku 90. let.

Soul 失魂

Taiwan, 2013. 111 min. Barevný. Thriller.
REŽIE A SCÉNÁŘ: Chung Mong-hong.

Ah-Chuan, šéfkuchář v sushi baru, jednoho dne v práci náhle omdlí. Když se probudí, tvrdí, že je někým jiným. Kolegy je poslán do rodného Taiwchungu, do hor s orchidejovou plantáží, o kterou se stará jeho otec Wang. Žije tam společně s Ah-Chuanovou sestrou Yun, která si všimne, že přes všechnu péči se stav jejího bratra nezlepšuje. Psychologický a mysteriózní thriller, ve kterém si nejste jistí, co můžete očekávat dál.

Ten Years 十年

Hongkong 2015. 104 min. Barevný/černobílý. Dystopie.
REŽIE: Kwok Zune, Wong Fei-pang, Jevons Au Man-kit, Chow Kwun-wai, Ng Ka-leung.

Socio-politický soubor povídek kolektivu pěti režisérů nabízí pochmurnou vizi budoucnosti Hongkongu v roce 2025, deset let po takzvané „deštníkové revoluci”, která předefinovala vztah obyvatel bývalé britské kolonie k jejich domovskému státu, k jeho centrální i lokální vládě a zejména k vlastní identitě. Soubor vyústil ve velmi kontroverzní film, který vlivné čínské noviny Global Times označily za absurdní, pesimistický a napadající myšlenky jako virus. Film nicméně u domácích diváků silně zarezonoval a vysloužil si obrovský divácký i kasovní úspěch. Autorům se totiž podařilo otisknout do něj reálné obavy obyvatel Hongkongu z jejich nejisté budoucnosti.

Old Stone 老石

Čína, Kanada 2016. 80 min. Barevný. Drama.
REŽIE A SCÉNÁŘ: Johnny Ma.

Trpký příběh taxikáře žijícího v Číně, který na vlastní kůži a navzdory své dobrotě plně zažije nespravedlnost tamějšího systému. Lao Shi je taxikář, jenž kvůli svému opilému klientovi způsobí nehodu. Záchrana nepřichází a jeho svědomí mu nedovolí z místa činu uprchnout. Je to právě jeho rozhodnutí, které mu přinese utrpení. Debut režiséra reflektuje problém v současné Číně, kdy je při zavinění nehody pro řidiče z hlediska financí výhodnější oběť zabít než jí pomoci.

Tharlo 塔洛

Čína 2015. 123 min. Černobílý. Drama.
REŽIE A SCÉNÁŘ: Pema Tseden

Klidný a tradiční život čtyřicetiletého pastýře ovcí Tharla žijícího v tibetských horách se naprosto změní po tom, co je požádán jít do města, aby se vyfotil na průkaz totožnosti. Zde potkává atraktivní a moderní kadeřnici Yangtso. Dílo s černobílým vizuálem, který odpovídá životním podmínkám a mysli hrdiny, pojednává o problémech osamělosti, identity a rozdílech kultur. Příběh pesimisticky zrcadlí současný život v Tibetu, avšak stále je přítomen i humor typický pro tibetskou kulturu.

The Road to Mandalay 再見瓦城

Taiwan, Barma, Francie, Německo 2016. 108 min. Barevný. Drama.
REŽIE A SCÉNÁŘ: Midi Z.

Příběh zrození lásky dvou čínských imigrantů, kteří se potkají na korbě nákladního auta cestou z Barmy do Bangkoku. Zatímco mladík Guo neplánuje v Thajsku dlouhodobě zůstat a chce v továrně na textil především vydělat dostatek peněz na návrat do své domoviny, odhodlaná a krásná Lianqing věří, že za hranicemi ji čeká legální práce a slibná budoucnost. Její vize jsou však vzápětí zmařeny konfrontací s krutou realitou. Midi Z, nadějný objev současné taiwanské kinematografie pocházející stejně jako jeho hrdinové z čínské komunity žijící v Barmě, přináší působivý pohled na nesnadný život ekonomických imigrantů v Thajsku. Jejich osudy, na rozdíl od toho režisérova, totiž končí mnohdy nešťastně.

Iron Moon 我的诗篇

Čína, 2015. 110 min. Barevný. Dokumentární.
REŽIE: Wu Feiyue, Qin Xiaoyu.

Když v roce 2013 režisér Wu Feiyue náhodou potkal skupinu dělníků se zájmem o poezii, dostal neopakovatelnou příležitost seznámit se s jejich tvorbou. Dojat její silou, rozhodl se přiblížit život a osudy lidí, na jejichž ramenou stojí čínský ekonomický zázrak, ale kteří z něj při tom ochutnávají nejméně. Pro desetitisíce čínských dělníků žijících v nelehkých životních podmínkách je poezie nástrojem jediného sebevyjádření. Pomocí poezie nabízejí náhled do svého nitra. Název snímku inspirovala jedna ze dvou set básní zanechaných pracovníkem montážní linky firmy Foxconn, který ve svých 24 letech spáchal sebevraždu: „Spolkl jsem železný měsíc.“

Jade Miners 挖玉石的人

Taiwan, 2015. 104 min. Barevný. Dokumentární.
REŽIE: Midi Z.

Pro cenný jadeit jsou horníci ochotni riskovat svůj život, když ho ilegálně těží v kačjinských neregulovaných dolech. Barmská vláda vyhlásila na konci roku 2012 válku Kačjinskému státu a tamnější horníci byli nuceni těžbu zastavit. To ale tisíce z nich neodradilo a pokračují v těžbě ilegálně, navzdory tomu, že se doly staly válečnou zónou. Midi Z požádal horníky s přístupem do regionu, aby svou těžbu natáčeli. Vzniklo strohé a pravdivé dílo ukazující jejich únavnou práci v strašlivých podmínkách.

Children are not afraid of Death, Children are afraid of Ghosts 孩子不惧怕死亡,但是害怕魔鬼

Čína, 2017. 85 min. Barevný/černobílý. Dokumentární.
REŽIE: Rong Guangrong.

Jak je možné, že se skupinka malých sourozenců v chudé vesnici v čínských horách rozhodla spáchat sebevraždu? Režisér Rong se vydává do vesnice Guizhou, aby mohl vyšetřit tuto tragickou událost a zkoumat příčiny, které k zoufalému činu vedly. Jeho zvědavost neodradí ani očekávaný zásah místní vlády, která smaže jeho nahraný materiál a donutí jej odejít. Výsledkem je experimentální a komplexní dokument pojednávající nejenom o životních podmínkách opuštěných dětí žijících v Číně, ale také o podobně bolestivé minulosti a soukromí režiséra, kterého tato událost o to víc zasáhla.

Ta’ang 德昂

Hong Kong, Francie, 2016. 147 min. Barevný. Dokumentární.
REŽIE: Wang Bing.

Dvou a půl hodinový dokument přibližuje život uprchlíků z etnické menšiny Ta‘ang (De’ang) žijících na hranici mezi Barmou a Čínou. Wang Bing ve svém intimním snímku zkoumá životy myanmarských rodin poznamenaných občanskou válkou, která je nutí odejít z domova. Strávil s nimi dlouhý čas v uprchlických táborech, na cestách, v práci, i v rodinném kruhu při ohni, aby zakusil jejich každodenní realitu a mohl ji zachytit do filmového obrazu.

The Chinese Mayor 大同 (中国市长)

Čína, 2015. 86 min. Barevný. Dokumentární.
REŽIE: Zhou Hao.

Dávno jsou pryč prosperující časy starobylého Datongu. Kdysi hlavní město celé Číny je dnes pouze správním centrem její nejchudší a nejzněčištěnější provincie Shanxi. Starosta Geng Tanbo se proto rozhodne slavnou minulost tohoto místa obnovit a změnit jej v žádanou turistickou destinaci. To je však těžký úkol, který zahrnuje přemístění tisíců lidí a demolici jejich domovů, neboť to je pro začátek práce na obnově nutné. Režisér snímku měl bezprostřední přístup k dění a přináší tak divákům pohled jak na vyčerpávající povinnosti starosty, tak na protesty pobouřených obyvatel.

Investigating my Father 调查父亲

Čína, 2016. 80 min. Barevný. Dokumentární.
REŽIE: Wu Wenguang.

Po vítězství komunistů v Číně se syn statkáře a bývalý pilot kuomintangské armády pokouší kvůli svému přežití změnit z muže staré společnosti v muže té nové. O padesát let později začíná jeho syn ze zvědavosti “vyšetřovat” otcovu minulost před rokem 1949, kterou před ním až do této doby tajil. Film dokumentuje dvacetiletý proces poznávání rodinné historie, přičemž synem/režisérem není nikdo jiný než Wu Wenguang, klíčová postava tzv. Hnutí nového čínského dokumentu.

Journey to the West 西游

Taiwan, Francie 2014. 56 min. Barevný. Artový.
REŽIE A SCENÁŘ: Tsai Ming-Liang.

V minimalistickém, meditativním snímku tvoří pomalý pohyb buddhistického mnicha v šafránovém rouchu ulicemi Marseille kontrast k běžným pohybům kolemjdoucích. Jeho cesta je zaznamenána dlouhými záběry snímanými převážně v celcích. Tvoří tak hru, ve které je nutné zkoumat kompozii, abyste

Napsat komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *